zaterdag 5 januari 2019

BeNeDu

Eindelijk was het dan zover.
Na een toch wat teleurstellende uitslag wat het aantal punten betreft, op de lokale vereniging (niet de gewonnen prijzen natuurlijk), gingen we met goede moed de training in voor de BeNeDu. 
Wat is de BeNeDu? Leuke afkorting he! Het betekend BElgie-NEderland- DUitsland.
Oftewel een wedstrijd voor Timbradoliefhebbers uit Belgiƫ, Nederland en Duitsland die dan tegen elkaar strijden voor de eer.

De training verliep erg soepel en goed. De vogels zag je elke dag vooruitgaan in de zang en werden ook met de dag fanatieker. Gelukkig gingen ze niet, zoals vorig jaar rond deze tijd, in de drift. Hierdoor bleef hun zang mooi en rustig.
Nou moet ik hier ook eerlijk benoemen dat ikzelf niet veel heb gedaan aan de training voor de wedstrijd. Ik was weinig thuis in verband met studie, toetsen en werk. Mijn ouders hebben veel van de training en verzorging van mij overgenomen. Dankjulliewel!

Op woensdag avond 2 januari heb ik de vogels (9 stuks) samen met mijn vader weggebracht. Spannend hoor, maar ik had er een goed gevoel bij toen we weg reden. Dat zegt natuurlijk niets, er zijn voldoende andere erg goede kwekers! 
De donderdag was erg spannend. Het liefste liet ik mijn patiƫnten op mijn werk met rust en stapte ik in de auto om naar de vogeltjes te gaan luisteren en kijken. Dit heb ik niet gedaan hoor! Maar heb het wel gedacht haha.
Vrijdag was een lange dag.... Eerst heb ik er voor gezorgd dat er voor de vogels die naar het WK gaan een schone kooi klaarstond en heb ik een kooitje gepakt voor wat vogeltjes die ik die avond zou mogen ontvangen. Daarna ben ik in de auto gestapt en naar Dordrecht gereden. 
Net op tijd kwam ik aan om de keuring van het laatste setje timbrado's mee te kunnen luisteren. Mooie vogeltjes hoor! Een stuk zachter dan die van mij... o jee... De spanning steeg....

Na een hapje, drankje, avondmaal en tombola was het dan ein-de-lijk zo ver. De bekendmaking van de winnaars en de prijsuitreiking.
Hier hoort nog een stukje informatie bij vooraf: sinds kort is er een scheiding in de timbrado wereld. Je hebt verschillende zang"stromingen": de Classico's en de Floreados. Mijn timbrado's behoren tot de Classico's. 
De keurmeester die op deze wedstrijd de vogels keurde was een Spanjaard. Leuk hoor, om een echte Spaanse mening te krijgen over de Spaanse Timbrado's hier in Nederland.

Maargoed, de uitslag.
Eerst werden de winnende stammen en enkelingen van de Floreados bekend gemaakt. De spanning steeg langzaam maar zeker. 
Toen werden de winnende stammen van de Classico's bekend gemaakt. Super goede punten, ik dacht nog, dat halen die van mij nooit! Jammer maar niets gewonnen.

De enkelingen werden bekend gemaakt en ja hoor! 3e plaats gewonnen met 88 punten!!! YEAH! Mijn gedachten waren: "goedzo, ik ben benieuwd wat de rest heeft gedaan maar we hebben in ieder geval een hele mooie prijs behaald".




Ik ging weer netjes zitten na 3 zoenen te hebben gehad van de keurmeester (in Spanje zijn de blijkbaar 2x zoenen gewent, dus dat was even grappig omdat wij Nederlanders natuurlijk 3x zoenen haha) en was erg tevreden met het behaalde resultaat.
De voorzitter begon uit te leggen dat de 1e en 2e gelijke aantal punten hadden (89 punten) maar 1 puntje verschil hadden in de complexe toeren en dat dit dus de doorslag gaf in welke vogel 1e en welke 2e was geworden.

De 2e prijs ging daarom naar..... MIJ!!!

Huh?? Wat gaaf! Maar niet meer verwacht!
Dus ik snel weer opstaan, 3x zoenen met de keurmeester en weer vol blijdschap terug op mijn stoel. Wie zou de 1e plek hebben bemachtigd? Spannend...

De voorzitter sprak: "De 1e plek gaat naar..... Denise!"

Dat kan niet! Wij hebben dus goud, zilver en brons gewonnen! WAUW!

Maar.... toen moest de meesterzanger nog bekend gemaakt worden. Maar omdat de stammen (waar ik niet aan mee deed) zo goed hadden gescoord, is 1 van die timbrado's ook meesterzanger geworden. 
Tja, je kan ook niet alles hebben he?

Haha nee hoor alle gekheid op een stokje, wat een verbazing! Wat ben ik tevreden. Er is dus door mijn vogels goud, zilver en brons behaald op een internationale wedstrijd! Pfff daar moet ik nu nog van bijkomen hoor!!

Na het uitgeven van de vogeltjes, hup de auto in en plankgas naar huis. Want.... de volgende dag moeten we 3 knapperds wegbrengen naar het WK (COM Mondial 2019). 

Ik was eerst van plan om over de BeNeDu en de COM in 1 bericht te schrijven, maar ik maak er nu 2 aparte berichten van. 
Op het moment van het schrijven van dit blogbericht zijn net 3 timbrado's weggebracht naar de COM, en moeten we een paar dagen wachten op de uitslag. Ik ben erg benieuwd, maar heb geen hoge verwachtingen. De buitenlandse vogels doen het ook altijd erg goed. We gaan het zien... duurt nog heeeeeeel lang (3-4 dagen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten